Import / Export

Importeren uit het buitenland

Onze vereniging onderhoudt  nauw contact met de rasvereniging in het moederland. Fokaanvragen worden vaak overlegd met de Tsjechische vereniging. Ook kan de vereniging behulpzaam zijn bij het importeren van een pup uit Tsjechie. U kunt hiervoor contact opnemen met de fokadviescommissie.

Registratie export stamboom

Indien u een hond importeert uit het buitenland krijgt de hond een export stempel op zijn stamboom.  De hond blijft wel geregistreerd in het land van herkomst.  U dient vervolgens de hond aan te melden bij uw nationale kennel club (Raad van Beheer op kynologisch gebied in Nederland).
U stuurt de orginele stamboom in naar de Raad van Beheer, die de hond vervolgens een Nederlands Honden Stamboek (NHSB) nummer geeft en de hond registreerd. Na die registratie is het pas mogelijk om deel te nemen aan evenementen, HD-foto’s te laten maken of een nest te fokken.

Rabiës vaccinatie bij grensoverschrijding

Jonge honden, katten en fretten moeten sinds 29 december 2014 bij grensoverschrijding verplicht gevaccineerd zijn tegen rabiës (hondsdolheid). Voor oudere dieren gold al een vaccinatieplicht maar pups jonger dan 3 maanden waren vrijgesteld van deze regel.
Het is een EU-maatregel en dus niet alleen geldig voor invoer naar Nederland, maar ook voor andere landen. Tevens worden de regels voor dierenpaspoorten strenger.
De rabiësvaccinatie is pas geldig als deze is toegediend op een leeftijd van tenminste 12 weken en daarna 3 weken wachttijd in acht zijn genomen (i.v.m. werkzaamheid vaccin).
Voor jonge dieren geldt dus dat zij minimaal 15 weken zijn voordat zij de grens over mogen.
Dit heeft voor de import en export van pups dus de consequentie dat de pups tot tenminste 15 weken bij de fokker blijven alvorens zijn naar hun buitenlandse nieuwe eigenaar kunnen vertrekken.

Voor meer informatie: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/07/01/verplichte-vaccinatie-hondsdolheid-bij-import-puppy-s-en-kittens.html