Het Uiterlijk

Hoogte en gewicht. De Fousek is een middelgrote edele hond, waarvan het totaalbeeld getuigt van kracht en uithoudingsvermogen. De voorgeschreven schofthoogte voor de reuen bedraagt 60-66 cm, waarbij het gewicht tussen 28-34 kg ligt. Voor de teven geldt de schofthoogte van 58- 62 cm, bij het lichaamsgewicht van 22-28 kg.

Vacht. De vacht beschermt de Fousek tegen weersomstandigheden en andere invloeden van buitenaf. De honden zijn dankzij hun dikke ondervacht in staat om ook bij koud weer in het water te werken en goede prestaties te leveren. Dankzij zijn goed isolerende vacht kan de Fousek zonder problemen het hele jaar in een buitenkennel verblijven. Het is dan wel raadzaam de hond regelmatig naar binnen te halen om een goed sociaal contact met de baas en de rest van het gezin te waarborgen. De Fousek is een zeer sociaal ingestelde hond die echt behoefte heeft aan sociaal contact.

Kiest u er voor uw hond het hele jaar in huis te laten verblijven, dan zal zijn vacht minder dik zijn. Bij een regelmatige borstel en trimbeurt zal de hond nauwelijks verharen.

Vachtverzorging. Omdat de Fousek een ruwharige vacht heeft vallen de dode haren niet vanzelf uit. Deze hebben enige hulp nodig door ze plukje voor plukje met de hand uit te trekken. Als de dode  haar er uit is, geeft deze ruimte voor de nieuwe haar om te groeien. Dit uittrekken van dode haren wordt ‘trimmen’ genoemd. Doorgaans heeft de Fousek 2x per jaar een trimbeurt nodig, maar dit wil nog wel eens verschillen per hond. Er zijn ook honden die met 1 trimbeurt per jaar toe kunnen. In geen geval mag de vacht van de Fousek geschoren worden.

Vachtstructuur. De Cesky Fousek bezit een karakteristieke beharing, die uit drie vachtlagen bestaat: een zachte, dichte, ongeveer 1,5 cm lange ondervacht, die de huid tegen vocht en kou beschermt; in de zomer verdwijnt deze vrijwel geheel. Een bovenvacht, 3-4 cm lang, hard en ruw, is nauw aanliggend. Een zekere hoeveelheid borstelig haar, 5-7 cm lang, bijzonder recht en grof, vooral op de borst, de rug, de liezen en de schouders.

Vachtkleur. Erkende vachtkleuren voor de Cesky Fousek zijn:

–        Bruinschimmel met of zonder bruine platen,

–        Bruin met of zonder witte aftekening op borst of poten

Kampioensclubmatch winner 2018